در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

«تروما» و ضرورتی به نام حاج قاسم سلیمانی 

احمد سلیمانی، کارگردان «تروما» با بیان اینکه جای خالی بخش هویت ملی در بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور حس می‌شد، گفت برای ما پرداختن به موضوعی با محوریت حاج قاسم سلیمانی یک ضرورت بود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، نمایش‌های صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از یکم تا یازدهم بهمن روی صحنه می‌روند.

مسابقه تئاتر ایران، هویت ملی، ویژه غزه، میهمان، مسابقه تئاتر دانشجویی، فراگیر، غیررقابتی، تئاتر ملل و منتخب کانون‌های تئاتر دانشجویی عناوینی است که جدول نمایش‌های صحنه‌ای را تشکیل داده‌اند. 

نمایش «تروما» به تهیه‌کنندگی حمید نیلی و کارگردانی احمد سلیمانی یکی از آثار حاضر در بخش هویت ملی این رویداد هنری است.

به همین بهانه با احمد سلیمانی، کارگردان این اثر گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

احمد سلیمانی کارگردان نمایش «تروما» که یکی از آثار حاضر در بخش هویت ملی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است درباره روند تولید این اثر نمایشی گفت: نمایش «تروما» از مراحل اولیه تولید با ایجاد یک اتاق فکر و خرد جمعی شکل گرفت. درواقع برای نگارش متن اثر، تیمی چهارنفره ایده و طرح‌های خود را باهم به اشتراک گذاشتند و درنهایت با تأیید تمامی دوستان به طرح نهایی رسیدیم.

او ادامه داد: «با اضافه شدن ایوب آقاخانی به گروه، او سرپرستی گروه نویسندگان را بر عهده گرفت و با ایجاد تغییراتی در متن به نمایشنامه فعلی که اکنون روی صحنه است، رسیدیم

کارگردان «تروما» درباره داستان این نمایشنامه افزود: «نمایش «تروما» روایتگر زندگی فرماندهی شبه‌نظامی از نزدیکان سردار حاج قاسم سلیمانی است. این فرمانده پس از پنج سال در بیمارستانی به هوش می‌آید و افرادی به دنبال بازیابی اطلاعات او هستند. برای ما پرداختن به موضوعی با محوریت حاج قاسم سلیمانی و تأثیر حضور او در منطقه ضروری بود

سلیمانی بابیان اینکه برای گروه نمایش پرداختن به موضوعی با محوریت حاج قاسم سلیمانی و تأثیر حضور او در منطقه جغرافیایی حساسِ خاورمیانه ضروری بود، گفت: «در نمایش «تروما» به سردار سلیمانی تنها به چشم یک شهید نگاه نکردیم و با تأکید بر بار دراماتیک اثر سعی کردیم نمایشی شایسته جایگاه و منزلت این قهرمان ملی روی صحنه ببریم

این کارگردان توضیح داد: «باید قهرمانان ملی را به‌دوراز کلیشه‌های مرسوم و آثار شعارزده در آثار نمایشی به تماشاگران معرفی کنیم نه اینکه تنها به نمایش و روایت زندگینامه شخصیت‌ها بسنده کنیمقطعاً جذب تماشاگر برای نمایش‌هایی که به پرتره‌نگاری از شخصیت‌های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و … می‌پردازند کار سختی است اما نشدنی نیست. برای ایجاد و تحکیم این پل ارتباطی بین اثر و مخاطب باید از تولید آثار شعاری که به دنبال تأثیر آنی هستند، اجتناب کرد

سلیمانی با اشاره به بخش هویت ملی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: «زمانی که جشنواره مهم و تأثیرگذاری همچون جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور در حال برگزاری است، قطعاً جای بخش هویت ملی در آن خالی بوده و بسیار خوشحال هستم که این بخش به جشنواره اضافه‌شده است

او با تأکید بر معرفی هویت ملی به نسل جوان و جدید کشور، گفت: «آیین و رسوم، فرهنگ ملی و تاریخی، هشت سال دفاع مقدس، قهرمانان ملی و دیگر داشته‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ما که متعلق به این خاک و مردم این سرزمین است، هویت ملی ما را تشکیل می‌دهند و باید بیش‌ازپیش توسط هنرمندان موردتوجه قرارگرفته و به مخاطبان معرفی شوند

نمایش «تروما» به کارگردانی احمد سلیمانی و تهیه‌کنندگی حمید نیلی سه‌شنبه و چهارشنبه سوم و چهارم بهمن‌ماه ساعت ۱۹ در قالب بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

احمد کاوری، ایوب آقاخانی، مجید رحمتی، رزا بیات بازیگران این اثر نمایشی هستند.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی «تروما» آغاز شد

بلیت‌فروشی نمایش «تروما» به کارگردانی احمد سلیمانی که از چهارشنبه 12 دی روی صحنه خواهد رفت، آغاز شد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است
کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است

حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازه‌ها حضور یافته می‌گوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری می‌شوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفته‌اند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شده‌اند، ...

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

نظرات کاربران